دانستنیهای همگانی تغذیه 6

توصیه های تغذیه ای برای دریافت فسفر :

فسفر ماده معدنی است که به طور گسترده در بسیاری از غذا ها به ویژه غذاهای پر پروتیین ( مانند شیر، گوشت و تخم مرغ) یافت می شود. با مصرف یک رژیم متعادل می توان از دریافت کامل آن مطمئن شد. در صنایع غذایی فرایند شده به عنوان یک افزودنی استفاده می شود. مثلا نوشابه های گاز دار مقدار زیادی اسید فسفریک دارند که با مصرف آنها مقدار فسفر بدن افزایش می یابد.( لازم به ذکر است در مبحث کلسیم ها بیان گردید که : حضور مقدار زیاد فسفر در رژیم غذایی به شدت جذب روده ای کلسیم را کاهش می دهدلذا نوشابه های گاز دار که دارای اسید فسفریک هستند جذب کلسیم غذایی را کاهش می دهند.) به طور کلی می توان اثرات منفی نوشابه های گاز دار در پوکی استخوان را بدین شرح نام برد:

ü       مصرف نوشابه های گاز دار می تواند جایگزین نوشیدنیهای با کلسیم مثل شیر شود که این خود دریافت کلسیم را کاهش می دهد

ü       خواص اسیدی مقدار زیاد اسید فسفریک در این نوشابه ها باعث افزایش برداشت کلسیم از استخوان ها می گردد

ü       کافئین موجود در این نوشابه ها، اتلاف کلسیم از ادرار را افزایش می دهد.

ü       حضور زیاد فسفر در نوشابه ها جذب روده ای کلسیم  را کاهش می دهد.

باید توجه داشت برای جذب بهتر کلسیم باید نسبت متعادلی بین فسفر و کلسیم رعایت گردد که شیر مادر بهترین نسبت را دارا است.بنا بر همین نکته است که طبق نظریه سنتی پنیر ( که منبع غنی از کلسیم و ضعیف از نظر فسفر) همراه گردو (که منبع غنی از فسفر و ضعیف از نظر کلسیم) بهتر است مصرف گردد.

/ 0 نظر / 20 بازدید