اهمیت مصرف سوخت و بررسی گازهای خروجی خودروها

مشکلات مرتبط با خودروها در این زمینه از سه دیدگاه قابل بررسی است:

·         مسئله کاهش یافتن منابع انرژی : خودرویی که مصرف سوخت آن بهینه و کم باشد باعث مصرف کمتر سوختهای غیر قابل جایگزین خواهد شد

·         موضوع دمای جو زمین: با توجه به اینکه هر سوختی که می سوزد مقدار قابل توجهی گاز دی‌اکسید کربن تولید  می کند و این گاز نیز از گاز های گلخانه ای است لذا متوسط دمای جو زمین با تولید این گاز افزایش خواهد یافت.

·         کیفیت هوای محلی: در شهرها گازهای خروجی خودرو ها به همراه دیگر مواد آلوده کننده، در سلامت انسانها و دیگر موجودات نقش مهمی را ایفا می کنند.

با توجه به اهمیت گاز های خروجی نیاز است که این گاز ها را بیشتر بشناسیم. نوع این گاز ها به همراه اثراتشان در جدول 1 معرفی گردیده اند.

 

نوع گاز خروجی

اثر گاز خروجی

نیتروژن (N2)

بدون اثر

اکسیژن (O2)

بدون اثر

آب (H2O)

بدون اثر

دی اکسید کربن (CO2)

از گاز های سمی نبوده اما باعث افزایش متوسط دمای جو زمین می گردد

مونو اکسید کربن(CO)

به دلیل احتراق ناقص ایجاد شده و باعث کاهش توانایی حمل اکسیژن توسط خون و ایجاد سر درد و مشکلات تنفسی شده و مقدار زیاد آن نیز موجب مرگ می گردد

اکسیدهای نیتروژن (NOX)

در هر احتراقی تولید شده و این گاز با اکسید شدن در اتمسفر تولید بارانهای اسیدی می کند. این گاز برای گیاهان و حیوانات نیز مضر می باشد

دی اکسید سولفور (SO2)

باعث تولید باران های اسیدی و خوردگی موتور شده و در تشکیل ازن و ذرات ریز معلق نیز موثر است. این گاز همچنین باعث آسیب دیدن کاتالاسیت موتور می گردد.

هیدروکربنهای نسوخته (HC)

این هیدروکربنها به دلیل احتراق ناقص موتور و همچنین بخار شدن سوخت در باک خودرو ایجاد می شود. این گاز باعث سوزش چشم و گلو می شود.

بنزن (C6H6)

این ماده به طور طبیعی به مقدار ناچیزی در سوخت های بنزینی و دیزلی موجود بوده و در گازهای خروجی به عنوان گاز های نسوخته خارج شده و همچنین از باک خودرو نیز به صورت بخار منتشر می شود. سمی و سرطان زا بوده و  تماس طولانی مدت آن مرگبار می باشد

سرب (Pb)

این ماده باعث اختلالات خونی شده و امروزه با حذف آن از بنزین، دیگر در گازهای خروجی یافت نمی شود

ذرات (PM)

این ذرات از سوختن سوختهای دیزلی ایجاد شده و استشمام آن می تواند به سیستم تنفسی بدن آسیب برساند

 

جدول شماره 1 گازهای خروجی اگزوز و اثرات آنها

مقایسه سوختهای بنزین، گازوئیل و گاز (LPG,CNG)

 

نظر به اهمیت هر یک از گازهای خروجی فوق در ابتدا نیاز است که اطلاعاتی در مورد سوختها و اثراتتشان کسب نمود تا آنگاه بتوان دلیل رجوع خودروسازان به انتخاب سوختهای دیگر را تجزیه و تحلیل کرد. با توجه به سوختهای فراوان موجود سوختهای بنزین، گازوئیل و گاز (LPG,CNG) به عنوان سوختهای اصلی خودروها می باشند. برتری این سوختها نسبت به هم خیلی واضح و روشن نبوده و هرکدام در مواردی دارای مزیتی نسبت به یکدیگر می باشند. بنزین نسبت به گازوئیل دارای راندمان و کارایی کمتری بوده لذا CO2, CO, HC تولیدی آن نسبت به موتورهای دیزلی بیشتر می باشد. اما مقدار NOx , SO2 ,PM آن کمتر از موتورهای دیزلی است. اگر چه کاتالاسیت تا حدودی از گازهای سمی خروجی می کاهد ولی تا قبل از گرم شدن کامل، کاتالاسیت عملکردی ضعیف داشته لذا در سفرهای کوتاه کارایی آن پایین است. سوخت گازی (LPG,CNG) دارایCO , CO2 کمتری نسبت به بنزین بوده ولی NOx آن بیشتر می باشد ولی در مقایسه با سوخت گازئیل مقدار CO , CO2 بیشتر و  NOX آن کمتر است. این سوخت نسبت به بنزین و گازئیل ارزانتر نیز می باشد.

از دهه 1990 میلادی استانداردهای آلودگی گازهای خروجی در اکثر کشورها به طور سخت گیرانه اجرایی گردید و خودرو ها در این بازرسی قبل از اینکه بخواهند به بازار عرضه شوند باید تستهای مربوطه را بگذرانند. این تست ها شامل کنترل گاز های سمی و مضر مانند مونو اکسید کربن(CO) ، اکسیدهای نیتروژن (NOX)، هیدروکربنهای نسوخته (HC) و ذرات (PM) می باشد در این تست میزان گاز دی اکسید کربن کنترل نشده زیرا جزء گازهای سمی تلقی نمی شود و از آنجاییکه مقدار این گاز در اتمسفر مهم بوده لازم است ابتدا مختصر توضیحی در مورد این گاز داده شود.

/ 0 نظر / 170 بازدید