دست نوشته ها

اجتماع امروز و مدیریت نوین

۱۷ اصل کارتیمی
ساعت ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ روز ۱٤ بهمن ۱۳۸٦  

17 اصل کار تیمی

نویسنده : جان ماکسول

مترجم : مهندس عزیز کیانوند

تهیه کننده: محمد پورمحسن

هدف: هدف از این مقاله دادن اطلاعاتی در مورد کارهای تیمی و بالا بردن راندمان کارهای گروهی است، از آنجا که مسائلی هر چند ریز باعث اختلال در بازده کارهای تیمی می شود رعایت این اصول به طور حتم می تواند در انجام کارهای تیمی و نتیجه آن مفید و موثر باشد

     17 اصل کار تیمی

1.     سازگار و انعطاف پذیری

2.     هم دست وهم داستان بودن

3.     تعهد پذیری

4.     ارتباط برقرار کردن

5.     لایق وبا کفایت بودن

6.     قابل اعتماد بودن

7.     انضباط داشتن

8.     یاران تیم را بالا بردن

9.     مشتاق بودن

10.قصد و هدفی داشتن

11.احساس رسالت کردن

12.آماده بودن

13.با یاران تیم جوشیدن

14.در پی ارتقاء خویش بودن

15.از خود گذشتگی کردن

16.مشکل گشا بودن

17.پیگیر و نستوه بودن(اصرار در کار)

 


 

سازگار و انعطاف پذیرند

 

1.     آموزش را دوست دارند

 

2.     احساس امنیت می کنند

 

3.     خلاق هستند

 

4.     خدمت به مردم را دوست دارند

 

برای سازگار شدن خود رابه آموختن عادت دهید، نقش خود را از نو ارزیابی کنید،  فراتر ببینید

 

 

هم دست و هم داستانند

 

چهار تحول برای همکاری همدلانه اعضاء

 

1.     تحولی در برداشت و بینش

 

2.     نگرش

 

3.     کانون توجه

 

4.     به نتیجه بیندیشید

 

چگونه می توان کسی شد که با دل و جان در تیم همکاری کند؟ به این فکر باشید که همه برنده شوند ، مکمل دیگران باشید، مصلحت تیم را از مصلحت خویش فراتر ببینید

 

 

تعهد پذیرند

 

1.     تعهد معمولادر گیر و دارسختی خود را نشان می دهد

 

2.     تعهد به استعداد .و توانایی بستگی ندارد

 

3.     تعهد بر اثر انتخاب ایجاد می شود، نه بر اثر شرایط

 

4.     تعهدی که مبتنی بر ارزش ها باشد پایدار می ماند

 

تدبیرهایی برای افزایش تعهد:  تعهد و ارزش های خود را به یکدیگر گره  بزنید، دل به دریا بزنید،تعهدات اعضای تیم خود را ارزیابی کنید

 

 

ارتباط  بر قرار  می کنند ) مثل خردمندان فکر کنید اما با مردم به زبان خودشا ن  حرف  بزنید)

 

1.     خود را از دیگران جدا نمی کنند

 

2.     راه ارتباط را بر یکدیگر باز می گذارند

 

3.     قاعده 24 ساعت را رعایت می کنند ( مشکل در عرض 24 ساعت حل شود )

 

4.     سعی کنید در جاهایی که احتمال تیرگی روابط هست، مناسبات تیره نشود

 

5.     ارتباطا ت مهم را بنویسید      

 

برای بهبود ارتباط خویش :  رک و راست باشید، زود بجنبید، یاران تیمی را بی خبر گذارید

 

 

لایق و با کفایت هستند

 

1.     آدم های لایق و با کفایتند

 

2.     تعالی طلب هستند

 

3.     با متوسط نمی سازند

 

4.     به جزئیات می پردازند

 

5.     کیفیت کار را حفظ می کنند

 

برای افزایش کاردانی خویش: دنبال تخصص بروید، راه را تا آخر بروید،به اجرای کار بیشتر توجه کنید

 

 

قابل اعتماد هستند                     

 

پایه های اعتماد بر چهار چیز استوار است

 

1        انگیزه های اصلی

 

2        مسئولیت

 

3        فکر کردن

 

4        پایداری

 

برای اینکه بیش از بیش قابل اعتماد باشید:انگیزه های خود را بشناسید ، آیا به نظر دیگران حرف تان حرف است ؟

 

 

انضباط دارند                                                    

 

ایجاد انضباط در سه زمینه  :           

 

1.     با انضباط اندیشیدن

 

2.     انضباط احساسات و عوا طف

 

3.     انضباط لازم برای اقدام و عمل

 

برای منضبط بودن:  عادت به کاررا تقویت کنید، به چالشی دست بزنید، زبان خود را نگه دارید

 

 

یاران تیم را بالا می کشند                                                      

 

1.     یاران تیمی خود را قدر می شناسند

 

2.     ارزشهای یاران تیم را ارج می دهند

 

3.     قدر و منزلت یاران تیم را بالا می برند

 

4.     کسی که به دیگران پرو بال می دهند، اول خود پرو بال می گشایند

 

دیگران را باور کنید پیش از آنکه باورتان کنند. به دیگران خدمت کنید پیش از آنکه به شما خدمت کنند. قدر دیگران را بالا ببرید بیش از آنکه قدرتان را بالا برند

 

 

مشتاقند                                             

 

1.     شعله اشتیاق خویش را خود می افروزند

 

2.     احساس را در خویش بر می انگیزند

 

3.     به کار خود اعتقاد دارند

 

4.     با مشتاقان حشرو نشر می کنند

 

احساس تکلیف را در خود بپرورید، بیش از حد انتظار کار کنید؛ سعی کنید هر کاری را در سطح عالی انجام دهید

 

 

قصد و هدفی دارند                                                    

 

1.     هدف و مقصودی بر گزینید که ارزش صرف عمر را داشته باشد

 

2.     ضعف ها و قدرت های خود را بشناسید

 

3.     مسولیت های خود را اولویت گذاری کنید

 

4.     یاد  بگیرد که نه بگوید

 

نقطه های ضعف خود را بشناسید، درکارهایی که تبحر دارید بمانید و بر تخصص خود بیفزایید، تقویم فعالیت های سالانه خود را بر پایه هدف و مقصودی قرار دهید

 

 

احساس رسالت می کنند                                                            

 

1.     مقصد تیم را می دانند

 

2.     می گذارند که رهبر تیم، رهبری کند

 

3.     اول توفیق تیم را می خواهند بعد توفیق خود را

 

4.     به هر کاری لازم باشد دست می زنند تا رسالت خود را انجام دهند

 

برای تقویت احساس رسالت:دقت کنید که تیم شما ماموریت خود را دنبال می کند یا نه، حالا که عضو تیم هستید هر چه دارید در طبق اخلاص بگذارید

 

 

آماده اند                                  

 

1.     راه های آمادگی

 

2.     ارزیابی

 

3.     مسیر یابی

 

4.     نگرش

 

5.     اقدام و عمل

 

برای افزایش آمادگی:فرآیند آینده را ببینید،  بیشتر تحقیق کنید، از خطاهای خود بیاموزید

 

 

    با یاران تیم می جوشند

 

5 اصل در روابط تیمی :                                                          

 

1.     احترام

 

2.     تجربه های مشترک

 

3.     اعتماد

 

4.     بده و بستان )دو جانبه بودن روابط(

 

5.     خط متقابل

 

برای ایجاد ارتباط بهتر:توجه خود را به جای دیگران به خود معطوف کنیم، پرسش های درستی بکنید (از رویاها، عوامل عصبانیت و ...)،تجربه های مشترک پیدا کنید، در دیگران نسبت به خودشان احساس خوبی بر انگیزید

 

 

در پی ارتقای خویشند                                                                  

 

3 عامل ارتقا سطح دانش                                                                             

 

1.     آمادگی

 

2.     تفکر و تامل

 

3.     به کاربستن

 

در راه ارتقاء خویش:آموزش پذیرشوید، برنامه پیشرفت خود را بریزید، به ارتقاء دانش خود بیشتر از ارتقاء مقام خود بها دهید

 

 

از خود گذشته اند                                                     

 

1.     بخشنده و گشاده دست باشید

 

2.     سیاست بازی را کنار بگذارید

 

3.     وفادار باشید

 

4.     به وابستگی متقابل ، بیش از استقلال ارج نهید

 

برای بالا رفتن از نردبان از خود گذشتگی: به جای خود دیگری را معرفی کنید، خود را درنقش زیر دستان بگذارید، پنهانی و بی سرو صدا کمک کنید

 

 

مشکل گشایند                                                                           

 

اعتقاد مشکل گشایان:                                                                          

 

2.     مشکلات، تصویرهای ذهنی ما هستند

 

3.     همه مشکلات قابل حل هستند

 

4.     مشکلات، آنچنان را آنچنان تر می کنند

 

برای مشکل گشا بودن: واندهید، فکر خود را از نو متمرکز کنید، درباره استراتژی خود از

 

نو بیندیشید،فرآیند را تکرارکنید

 

 

پیگیر و نستوه اند) اصرار در کار(

 

1.     هر چه دارید در طبق اخلاص بگذارید و نه بیشتر از آن را

 

2.     با عزم و اراده کار کنید، نه اینکه خود را به دست سرنوشت بسپارید

 

3.     وقتی از که انجام شده باشد، نه آنگاه که خسته شده اید از کار دست بکشید

 

برای تقویت استقامت و سماجت خود: بیشتر و هوشمندانه کار کنید، هدف و آرمانی داشته باشید، کار خود را بازی بدانید


کلمات کلیدی: کار تیمی