دست نوشته ها

اجتماع امروز و مدیریت نوین

دانستنیهای همگانی تغذیه 1
ساعت ۱٢:٤۳ ‎ب.ظ روز ٢٦ آذر ۱۳۸۸  

با توجه به چاقی و غذاهای چرب و آماده امروزی، هر فردی نکاتی را در مورد تغذیه و سلامتی بیان می کند لذا بر آن شدیم که خلاصه ای از یک کتاب به نام  دانستنیهای همگانی تغذیه تالیف منیره دلخواه و دکتر آرش رشیدی که بر مبنای اصول و توصیه های کاربردی تغذیه به زبان ساده نوشته شده را در چند بخش بیان نماییم. قبل از شروع بحث لازم به ذکر است اشاره نماییم که حتی در کتب تغذیه نیز اختلافاتی در اثرات مثبت و منفی بعضی موارد غذایی نیز رویت می شود که این امر به نوع افراد، محیط زیست، نحوه تست های صورت گرفته و از همه مهم تر صنعتی و غیر طبیعی بودن مواد غذایی مربوط می گردد. مثلا بعضی از دکترهای تغذیه استفاده از گوشت مرغ را نه تنها مفید نمی دانند بلکه مضر هم می دانند زیرا روش پرورش آنها کاملا مصنوعی و نامناسب تشخیص داده شده است. به طور کلی می توان گفت مواد غذایی طبیعی و تازه مد نظر کتب های مربوط به تغذیه بوده و بهتر است ما نیز تا حد امکان از مواد گیاهی، حیوانی و غیره ... به صورت طبیعی و تازه مصرف نماییم.

کلمات کلیدی:

غذای سالم ، ویتامین ها و پروتئین ها ، تغذیه مناسب ، گروه های غذایی و هرم انرژی، چه غذایی بخوریم ، چگونه غذا بخوریم


مقدمه:

·         کلید تغذیه درست رعایت دو اصل تنوع و اعتدال است. هیچ ماده غدایی نمی باشد که به تنهایی سلامت تغذیه ای را فراهم کند البته بجز یک استثنا آن هم شیر مادر در شش ماه اول زندگی شیر خوار (نوزاد)

·         تغذیه صحیح فقط یک جنبه سلامت است جنبه های دیگر مانند بهداشت روانی ، فعالیت بدنی کافی ، استراحت ، عدم استفاده از سیگار و مشروبات الکلی  باید رعایت گردد

·         با توجه به اینکه علم تغذیه شاخه جوانی از علوم پزشکی است و حقایق علمی آن به شدت متاثر از یافته های آن است بررسی و افزایش مستمر دانسته های تغذیه ضرروت دارد

کفایت تغذیه ای یک رژیم سالم:

رژیم غذایی افراد یک جامعه با توجه به سن، جنس، رشد، بلوغ و دوران های ویژه ای که با تغییرات فیولوژیک همراه است (بارداری و شیردهی) باید کافی و متناسب باشد. امروزه دانشمندان معتقدند که بین برنامه غذایی هر فرد و بروز بسیاری از بیماریهای شایع مانند دیابت قندی، چاقی، انواع سرطان ها، بیماریهای قلبی عروقی، کم خونی ها، استئوپروز و پرفشاری خون ارتباط تنگا تنگی دارد.

برای تعیین کفایت تغذیه ای یک رژیم غذایی در نظر گرفتن چند اصل حائز اهمیت است:

1.       تعادل: یعنی یک رژیم غذایی باید تمام مواد مغذی اعم از ریز مغذی ها (ویتامین ها و مواد معدنی) و درشت مغذی ها (کربوهیدرات، چربی، پروتیین و آب)  را تامین کند

2.       تنوع: منظور از تنوع یا گوناگونی استفاده از مواد غذایی گروه های متفاوت در برنامه غذایی روزانه است

3.       اعتدال: باید هر نوع غذا را به اندازه مصرف نمود و در تغذیه چیزی به عنوان غذای خوب و بد وجود ندارد و افراط در هر ماده غذایی مضر خواهد بود. به طور مثال شیر، گوشت، حبوبات و میوه و... با آنکه به عنوان غذای خوب توصیه می گردد باید در حد اعتدال مصرف شود. مواد غذایی قند و شکر، چربی و نمک باید در مقدار و دفعات کمتری استفاده شوند

4.       کنترل کالری: یعنی باید به مقدار کالری دریافتی از مواد غذایی توجه کرد از دیدگاه غذایی مصرف غذاهایی بیشتر توصیه می شود که با مقدار کالری کمتر مواد مغذی افزونتری را برای بدن فراهم می نمایند. به عنوان مثال انواع شیرینی، شکلات، آب نبات، چیپس و مانند اینها حاوی مواد مغذی به نسبت کم و کالری بالا می باشد. زیاده روی در مصرف آنها نه تنها نیاز تغذیه ای ما را تامین نمی کند، بلکه باعث تجمع کالری در بدن وایجاد چاقی می شود. به عبارتی کالری زیاد این خوراکی ها احساس گرسنگی را از بین برده (سیری شکمی) اما چون مقدار مواد مغذی آن پایین است نیاز سلولهای بدن را تامین نمی کند و به همین دلیل سلول ها دچار گرسنگی پنهان شده و به دنبال آن انواع سوء تغذیه ( مانند کم خونی، کمبود روی، شب کوری و غیره ...) در عین اضافه وزن و چاقی است.


کلمات کلیدی: عمومی ،خانواده ،سلامتی