دست نوشته ها

اجتماع امروز و مدیریت نوین

موتورهای بنزینی هیدروژنی
ساعت ۱۱:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱٠ فروردین ۱۳۸٧  

در سال جدید کمی هم بحث علمی از بحثهای رایج در کشور مثل سوخت خودروها و تکنولوژیهای حال و آینده موتورهای وسایل نقلیه بخصوص ماشینهای سواری انجام دهیم.

یکی از روشهای مناسب برای بالا بردن راندمان خودروها اضافه کردن هیدروژن به سوخت بنزین است که منجر به بالا بردن عدد اکتان سوخت می گردد (عدد اکتان مهمترین پارامتر کیفیت بنزین می باشد که با افزایش آن می توان کارایی خودرو را افزایش داد-برای دوگانه سوز کردن با گاز سی ان جی بهره مناسبی گرفت – موتور را کوچک تر و سبکتر نمود- توان را افزایش داد و ...) و آلودگی را کاهش داد و همچنین رقیق سوزی را در موتور بیشتر نمود.

اما تنها مشکل این تئوری تهیه هیدروژن می باشد که در سال 1999 یک تیم پژوهشی در دانشگاه ام آی تی MIT)) دستگاهی به نام پلاسماترون( Plasmatron) را اختراع نموده و به ثبت رسانده که سوختهای هیدروکربنی را به هیدروژن تیدیل می کند. که امید می رود از چنین دستگاهایی در خودروهای چند سال آینده استفاده شود و با مخلوط 75% سوخت بنزینی و 25% هیدروژن بازدهی موتور خودرو 30 درصد افزایش و مقدار آلاینده های را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

استفاده هیدروژن به عنوان سوخت نه تنها باعث کاهش آلودگی می گردد بلکه میزان Co2 را نیز کاهش می دهد.

در ادامه یک قسمتی از تحقیقات دانشگاه MIT بر روی این پروژه ها و دورنمای جهان برای موتورهای احتراق داخلی و سوختهای مصرفی آنها نیز آمده است .

برای اطلاعات بیشتر در صورت نیاز می توانید با تماس با مدیریت وبلاگ پایان نامه ها و مطالعات محققان را در این زمینه دریافت نمایید.


High Efficiency Gasoline Engine Using Plasma Hydrogen Enhancement 

موتور بنزینی هیدروژنی
 

• Hydrogen addition provides a large increase in fueloctane number.

• High octane fuel allows higher performance engines(turbocharging, high compression ratio).

• Engines can be smaller and more efficient.• Hydrogen addition also facilitates ultralean burn.

• Engine efficiency can be increased by up to 30%.

High Efficiency Operation

• Hydrogen addition provides a large increase in fuel

octane number.

• High octane fuel allows higher performance engines

(turbocharging, high compression ratio).

• Engines can be smaller and more efficient.

• Hydrogen addition also facilitates ultralean burn.

• Engine efficiency can be increased by up to 30%.

  Octane Enhancement UsingHydrogen Addition to Gasoline

افزایش عدد اکتان بنزین

 (From experiments at MIT Sloan Automotive Laboratory, 2003)

  High Efficiency Gasoline Engine UsingPlasma Hydrogen Enhancement

• Concept in laboratory test stage

• Next step: vehicle tests

مکانیزم عملکرد 

 Reduced US Gasoline Consumption

• High efficiency gasoline engine could be economicallyattractive, and could eventually be in widespread use.

Additional cost projected to be around $1,000

Fuel savings pay back time of 3 to 6 years• Widespread use could increase average car/light dutyvehicle fuel efficiency by 25%.

• US gasoline consumption could be reduced byapproximately 30 billion gallons/yr (corresponding to 2million barrels of oil/day).

 Speeding up Timetable for Reductionin US Oil Consumption

• Possible scenario for beginning of significant impact (e.g.2 million barrel/day reduction) 

پیش بینی نوع خودروهای آینده

• Gasoline consumption could be reduced by 800 billiongallons before hydrogen fuel cell vehicles make asignificant impact.

• 20 billion barrel reduction in oil consumption 

Summary

• Plasma furnace technology is beginning to be used commerciallyto destroy waste and produce hydrogen and other usefulproducts.

• Use of plasma hydrogen technology to treat diesel exhaustshows promise for meeting strict 2010 EPA requirements.

• High efficiency gasoline engines using plasma technology couldsignificantly reduce CO2 greenhouse gases and dependence onforeign oil. 


کلمات کلیدی: خودرو