دست نوشته ها

اجتماع امروز و مدیریت نوین

دانستنیهای همگانی تغذیه 8
ساعت ٢:٤٩ ‎ب.ظ روز ٢٥ بهمن ۱۳۸۸  

ویتامین B6 (پیریدوکسین): ویتامین B6 به طور اختصاصی در متابولیسم اسید آمینه و پروتیین ها نقس دارد. در شرایط کمبود این ویتامین ساخت و ساز بسیاری از اسید آمینه ها و در نتیجه تولید پروتیین های گوناگون در بدن دچار اختلال می گردد. ویتامین B6 برای ساخت پروتیین هموگلوبین( ترکیب اصلی موجود در گلبول های قرمز خون) ضروری است. به همین دلیل در کمبود آن علائم کم خونی نیز بروز می کند. این ویتامین در متابولیسم اسیدهای چرب ضروری، شکستن گیلوژن ( ذخیره انرژی به صورت کربوهیدرات در عضله و کبد) و تنظیم خون نیز تاثیر دارد. ویتامین B6 به ساخت ترکیبات مهمی در بدن مثل سروتونین، دوپامین و آدرنالین در بدن کمک می کند به همین دلیل کمبود آن باعث اختلالات عصبی، افسردگی، سردرد، گیجی، بی خوابی،گرفتگی ناگهانی عضلات و تشنج می گردد.


کلمات کلیدی: عمومی ،خانواده ،سلامتی
 
دانستنیهای همگانی تغذیه 7
ساعت ۱:۱۱ ‎ب.ظ روز ۳ بهمن ۱۳۸۸  

منیزیم : منیزیم ماده معدنی است که در تامین سلامت استخوانها موثر است. این ماده در تنظیم فشار خون و انقباض طبیعی عضلات و انعقاد خون موثر است و در اسفناج، انواع مغز دانه ها، غلات کامل، گوشتها و غذاهای دریایی وجود دارد. کمبود این ویتامین در افراد سالمندی که دچار کم اشتهایی و یا دارای بیماری خاص هستند رویت می شود. افراد الکلی و کسانیکه دارای مشکلات کلیوی یا اسهال مزمن هستند کمبود این ماده بروز می کند. اولین نشانه های کمبود منیزیم اسپاسم یا گرفتگی عضلات و گاهی اوقات در ریتم و ضربان قلب همراه است.

فلوئور : فلور عنصری است که در گروه مواد معدنی جزئی قرار گرفته و تامین آن برای بدن به مقدار بسیار کم ضروری است. فلوئور در رشد و حفظ سلامت دندانها و استخوانها نقش بسزایی دارد. در بسیاری از جوامع با اضافه کردن این ماده به آب آشامیدینی و فراورده های خمیردندان و دهان شویه ها نیاز بدن را تامین می کنند. فلوئور هم از طریق دهان, دندان, لثه و هم از طریق دستگاه گوارش به صورت جذب روده ای دریافت می گردد.


کلمات کلیدی: عمومی ،خانواده ،سلامتی