دست نوشته ها

اجتماع امروز و مدیریت نوین

دانستنیهای همگانی تغذیه 6
ساعت ٧:۱٩ ‎ق.ظ روز ٢٤ دی ۱۳۸۸  

ویتامین D: ویتامین D یکی دیگر از ویتامینهای محلول در چربی است که به مقدار زیاد در کبد و بافت چربی ذخیره می شود. این ویتامین می تواند در اثر تابش خورشید به پوست بدن ساخته شود و به این ترتیب نیازی به دریافت رژیمی آن نمی باشد. در واقع در کشورمان که هنوز غنی سازی این مواد غذایی با این ویتامین خیلی مرسوم نیست، اکثریت مردم نیاز خود به ویتامین D را از تابش خورشی بر پوست خود تامین می کنند البته این موضوع برای افرادی مانند سالمندان، کسانیکه در شیفت شب کار می کنند، مناطق کم نور و آلوده و نوزادان که در معرض تابش خوشید نیستند مشکل ساز است. تامین ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر از روده کوچک و تنظیم غلظت کلسیم خون و استخوان سازی ضروری است. افرادی که به هر دلیل دچار کمبود ویتامین D هستند مبتلا به نرمی استخوان ( موسوم به راشیتیسم در کودکان) می شوند.به همین دلیل در ایران تجویز قطره ویتامین D,A برای نوزادان از 15 روزگی به بعد آغاز می شود. کسانیکه نمی توانند به هر دلیلی از نور خوشید بهره ببرند باید با مواد غذایی مانند جگر و روغن کبد ماهی و یا مکمل ها نیاز ویتامین D بدن خود را تایمن نمایند. لازم به ذکر است به دلیل اینکه این ویتامین در چربی ها ذخیره شده مصرف زیادی مکملها باعث آسیب رساندن به بدن می گردد.

فسفر: فسفر از مواد معدنی است که در سلامت استخوان و دندانها نقش بسزایی دارند زیرا ترکیب آنها با کلسیم( موسوم به هیدروکسی آپاتیت) در بافتهای بدن رسوب کرده و انها را مستحکم می کند.


کلمات کلیدی: عمومی ،خانواده ،سلامتی
 
دانستنیهای همگانی تغذیه 5
ساعت ۱٠:٥۳ ‎ق.ظ روز ۱٦ دی ۱۳۸۸  

ویتامین A: ویتامین A از ویتامین های محلول در چربی است که حدود 90% در کبد و مابقی در بافت چربی، کلیه ها و ریه ها ذخیره می گردد. از آنجا که این ویتامین در خون که یک مایع آبی است حل نمی شود برای انتقال به بافتهای هدف به پروتیین های حامل ویژه ای نیاز دارد. مهمترین نقش ویتامین A در تامین سلامتی بینایی است به عبارتی در سلامت چشم، توانایی دیدن، تشخیص اشیاء در نور کم، تطابق با تاریکی و نیز تشخیص رنگ در روشنایی به میزان ذخایر این ویتامین در بدن بستگی دارد. نقش دیگر ویتامین A در رشد، تمایز سلولی و تکامل طبیعی جنین است. به همین دلیل دریافت میزان کافی از آن برای خانمهای باردار اهمیت زیادی دارد البته باید خاطر نشان کرد که مکملهای قوی آن برای زنان باردار ممنوع می باشد.

توصیه های تغذیه ای برای دریافت ویتامین A:


کلمات کلیدی: عمومی ،خانواده ،سلامتی
 
دانستنیهای همگانی تغذیه 4
ساعت ٢:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱٢ دی ۱۳۸۸  

مواد مغذی خرد یا ریز مغذی ها

ریز مغذی ها دسته ای از مواد مغذی هستند که نیاز روزانه به آنها کمتر از 2 گرم است بر خلاف درشت مغذی ها، شباهت ساختمانی و حتی کارکرد انواع مختلف ریزمغذی ها با هم بسیار متفاوت است. اصلاح درشت مغذی و ریز مغذی نه به خاطر ساختار مولکولی بلکه بخاطر نیاز روزانه بدن به آنها می باشد.

ریز مغذی ها به دو گروه عمده ویتامینها و عناصر معدنی تقسیم می شوند. بر اساس دانش موجود ویتامینها بالغ بر 13 نوع و عناصر معدنی مورد نیاز بدن دست کم 15 نوع است.

ویتامینها:


کلمات کلیدی: عمومی ،خانواده ،سلامتی
 
دانستنیهای همگانی تغذیه 3
ساعت ٧:٤٦ ‎ق.ظ روز ۱ دی ۱۳۸۸  

پروتیینها: پروتیینها دسته دیگری از درشت مغذی ها هستند. پروتیینها مولکول بزرگ و پیچیده ای هستند که در تمام بافتهای بدن ( بجز ادرار و صفرا) وجود دارد. دسته ای از آنها به شکل هورمون ها، آنزیم ها و آنتی بادی ها در فعل و انفعالات شیمیای و سلامت ایمنی نقش حیاتی دارند. هر پروتیین از اتصال ده ها و هزاران واحد موسوم به اسید آمینه یا آمینو اسید بوجود آمده است.بعضی از اسید آمینه ها در بدن ساخته شده و برخی نیز باید از طریق غذا دریافت گردند و  چون در بدن ساخته نمی گردند به آنها اسید آمینه ضروری گفته می شود.

چرا بدن ما احتیاج به پروتیین دارد؟


کلمات کلیدی: عمومی ،خانواده ،سلامتی